۱۳۸۷ مرداد ۱۳, یکشنبه

طنز کوتاه: تلک موش

تلک موش

روزی از روزها پادشاه موش ها به موشهای تمام جهان فرمان داد تا در قصر او حاضر شوند، هدف از این گردهمایی آشنایی با وسایل پیشرفته جهان بود.

موش های تمام ممکالک جهان مانند امریکا، اسرائیل، ایران، افغانستان، هندوستان وغیره در قصر سلطان جمع گردیدند. همگی میپرسیدند که چه خبر شده که بعد از سالهای زیاد سلطان ما را فراخوانده است. موش ها دریک سالون گرد هم جمع شده بودند. موش های امریکایی و قار خاصی به خود اختیار کرده و بالای دیگران فخر میفروختند . موش های آلمانی برایشان سگرت دانی پیش میکرد و موش های آسترلیایی چتری میگرفت و موش های انگلیسی مشوره می دادند. یک موش که رهبری گروهی موش های امریکایی را به عهده داشت به اطراف نظر انداخت دید که موش های افغانی و اعراقی پژمرده و غمگین ایستاده اند از مشارو انگلیسی خود پرسید اینها چرا اینطور پژمرده و مردنی هستند، از برکت حکومت و دولت های ایشان در شهر های شان آنقدر کثافات زیاد است که اگر ده وقته هم بخورند کفایت شان میکند. موش انگلیسی گفت: ولا بادار اینها از کثافات زیاد سیر کردند، بهتراست تا غذایی شان تغییر داده شود، در پارلمان پیشنهاد کنید که چند گلوله قورت برایشان ارسال کنند.
بعداً چشم اش به موش ایرانی افتاد و گفت اوهو این مزاحم اینجا هم پیدایش شد، رو به طرف مشاور خود کرد گفت میفهمی موش های ایرانی بسیار مضر هستند، موش های اسرائیلی ازشان زیاد میترسند. مشاور گفت صاحب تا جایکه من میفهمم در همین روزها دم اش زیر پای خواهد بود.
اعلان شد که سلطان در سالون تشریف میآورند، تمام موش های ادعایی تنظیم کردند. سلطان موش ها بعد از اینکه به طرف همگی دید گفت راحت باشید و بعد افزود شمایان را به خاطربه اینجا خواسته ام تا یک شی که پدرکلان های ما از آن گریزان بودند، برای شما به معرفی گرفته شود. زیرا این شی در آن زمان تمام پدرکلانهای ما و شما را قتل عام میکرد. قابل یادآوریست که شی متذکره دو باره به فعالیت آغاز نموده و موش های کشور های فقیر را از بین میبرد. نخست برای امتحان هوش شما وسایل زیادی به نمایش گذاشته خواهد شد. نمایش وسایل آغاز شد ، کمپیوتر، راکت های فضایی، تلویزیون، رادیو، ویدیو و غیره را به نمایش گذاشتند و خوشبختانه تمام وسایل توسط موش ها شناسایی گردید. در آخر یک چوکات آهنی که فنرهای مختلف داشت به نمایش گذاشته شد ظاهراً شی ساده بود ولی هیچکس نتوانست آنرا بشناسد. سلطان به طرف همه دید گفت من مطمین بودم که شما آنرا نه میشناسید. از موش افغانی خواهش میکنیم که بیاید و در باره این شی معلومات بدهد.
موش افغانی وقار خاصی به خود گرفت چون فهمید که حال برای او هم ارزش قایل اند. به طرف شی مورد نظر رفت گفت برادر ها این چیز را که شما می بینید شی نیست که تازه کشف شد باشد بلکه از هزار هاسال قبل وجود داشته اما چون انسانهای کشور ما همانطور در قرنها قبل مانده اند و نتوانسته اند به پیش روند و چیزی تازه را کشف کنند لذا برای کشتار ما از همین شی تاریخ تیرشده استفاده مینمایند، این شی نام اش تلک است ، تلک موش .

هیچ نظری موجود نیست: