۱۳۸۸ تیر ۱۶, سه‌شنبه

زنده گینامه رئیس جمهور کرزی




حامد كرزى فرزند عبد الاحد كرزى نواسۀ خير محمد خان به تاريخ ۹ قوس ۱۳۳۶ هجرى شمسى مطابق ۲۴ دسامبر ۱۹۵۷ ميلادى در قريۀ كرز در نزديكى شهر قندهار متولد گرديد.
جد بزرگوار حامد كرزى در دوران جنگ استقلال افغانستان و مبارزات بعد از آن سهم فراوان گرفته و مدتى به حيث معين مجلس اعيان افغانستان مصدر خدمت شده است.
عبدالاحد كرزى پدر حامد كرزى، از روساى قوم پوپلزايى و از جملۀ رهبران سياسى كشور بوده كه در دهه شصت ميلادى به حيث معين شوراى افغانستان مصروف خدمت بود.
وقتى عبدالاحد كرزى عضو پارلمان گرديد با فاميل به كابل نقل مكان كرد. حامد كرزى در آن وقت در مكتب ابتدايى محمود هوتكى، سيد جمال الدين افغانى و بعداً به ليسۀ عالى حبيبيه شامل شد. موصوف بعد از فراغت از ليسۀ حبيبيه در سال ۱۹۷۶ جهت ادامۀ تحصيل به هندوستان رفت و در پوهنتون سمله آن كشور در رشته روابط بين المللى و علوم سياسى تحصيل را آغاز كرد.
حامد كرزى در رشتۀ متذكره به اخذ درجۀ ماسترى نايل آمد و در سال ۱۳۶۲ هجرى شمسى مطابق ۱۹۸۳ ميلادى از هند به پاكستان رفت و در صفوف مجاهدين بخاطر نجات وطن از تجاوز شوروى شامل گرديد و به جهاد و به مبارزه آغاز نمود.
حامد كرزى در سال ۱۳۶۴ هجرى شمسى مطابق ۱۹۸۵ ميلادى براى يك دورۀ آموزشى در رشتۀ ژورناليزم عازم فرانسه گرديد و پس از تكميل كورس سه ماهه در شهر ليل فرانسه به پشاور عودت نمود و بحيث آمر ادارۀ اطلاعات و بعداً به صفت معاون دفتر سياسى تنظيم جبهۀ ملى نجات افغانستان به رهبرى پروفيسور صبغت الله مجددى ايفاى وظيفه نمود.
حامد كرزى با تشكيل حكومت موقت مجاهدين در سال ۱۹۸۹ مسئوليت رياست امور روابط خارجى دفتر رئيس حكومت موقت را در پشاور عهده دار شد.
حامد كرزى بعد از تاسيس حكومت مجاهدين در افغانستان در سال ۱۳۷۱ هجرى شمسى مطابق ۱۹۹۲ ميلادى به حيث معين سياسى وزارت امور خارجه افغانستان مقرر گرديد.
دو سال بعد، زمانى كه جنگ هاى داخلى ميان گروه هاى مجاهدين براى كسب قدرت در كابل شدت گرفت حامد كرزى مقام دولتى را ترك نمود و براى تدوير نمودن لويه جرگه فعاليت هاى خويش را آغاز كرد.
قابل ياد آورى است، وقتى كه حل منازعات در افغانستان به بن بست مى رسيد، حامد كرزى يگانه كليد حل منازعات را تدوير لويه جرگه مى دانست و به همين خاطر موصوف از سال ۱۹۸۶ الى تشكيل ادارۀ موقت پيوسته بر تدوير يافتن لويه جرگه هاى عنعنوى افغانستان تاكيد نموده و آن را براى نجات افغانستان حياتى پنداشته است.
در سال ۱۳۷۹ هجرى شمسى مطابق آگست سال ۲۰۰۰ ميلادى پدر حامد كرزى كه در شهر كويته – پاكستان اقامت داشت توسط گروه تروريستى طالبان و حاميان خارجى شان ترور گرديد.
محترم كرزى به ادامۀ مبارزات خويش در اوايل اكتوبر سال ۲۰۰۱ ميلادى با سه تن از هم فكرانش به ولايت ارزگان رفته و در بسيج مردم كوشيد و تا سرنگونى رژيم طالبان در ولايات مركزى افغانستان به مبارزه ادامه داد.
حامد كرزى بتاريخ ۵ دسامبر سال ۲۰۰۱ ميلادى، از طرف اشتراك كننده گان جلسۀ بن – آلمان به حيث رئيس ادارۀ موقت انتخاب شد و بتاريخ ۲۲ دسامبر همان سال با اعضاى كابينه حلف وفادارى را ياد كرد.
محترم حامد كرزى از طرف اعضاى لويه جرگه اضطرارى در ۱۳ جون ۲۰۰۲ به صفت رئيس دولت انتقالى اسلامى افغانستان انتخاب شد.
محترم كرزى در سال ۲۰۰۲ سند دكتوراى افتخارى از پوهنتون سمله بدست آورد و در سال ۲۰۰۳ جايزۀ آزادى و در اپريل ۲۰۰۴ جايزۀ موفقترين رئيس جمهور دنيا، در جولاى سال ۲۰۰۴ جايزۀ آزادى فلادلفيا و و در ماه نوامبر ۲۰۰۶ مطابق به عقرب ۱۳۸۵ جايزۀ صلح، توسعه و خلع سلاح اندراگاندى را بدست آورد.
محترم كرزى داراى شش برادر و يك خواهر مى باشد.
محترم كرزى درماه دلو1378 خورشیدی با متحرمه دوكتور زينت قريشى ازدواج نموده است.
محترم كرزى به ورزش هاى اسپ سوارى و پياده گردى علاقه فراوان داشته، شخص خداپرست و متدين مى باشد.
محترم كرزى به لسان هاى پشتو، درى، انگليسى و اردو به خوبى صحبت مى نمايد، مطالعۀ كتاب وتماشاى برنامه هاى خبرى و علمى تلويزيون را دوست دارد.


همیشه یکجا باشید

۸ نظر:

ناشناس گفت...

با ارض احترام به جناب انسان بودن رئیس جمهور افغانستان اقای حامد کرزی
من بندۀ خدا و امت محمد رسول الله هستم مطب را در مورد زندگی نامه شما خواندم ازینکه شمادر قبلاً همراهی داشتین قابل توصیف است اما زمانیکه شمابه صفت حاکم افغانستان به کرسی ریاست تکیه زدین گویا خود و هموطنان از پانده خودرا به باد فنا دادین: و حال گاه برحات مامی خندید= گاه برحالت مامی گیریدجناب امیز بد تر از روزهای طالبان است که با لای مردم بی وضو نماز میخواند ولی شما به بد ترین صورت به بیکاری دعوت نموده به گونه های مختلف هر دم شهید میسازین به امید ازی که یک روز ما بتوانمی به افتخار نام شمارا به زبان خود بیاوریم
پارسا: یکی از کارمندان شبکه های خصوصی کابل

ناشناس گفت...

با ارض احترام به جناب انسان بودن رئیس جمهور افغانستان اقای حامد کرزی
من بندۀ خدا و امت محمد رسول الله هستم مطلب را در مورد زندگی نامه شما خواندم ازینکه شمادرافغانستان قبلاً همراهی داشتین قابل توصیف است اما زمانیکه شمابه صفت حاکم افغانستان به کرسی ریاست تکیه زدین گویا خود و هموطنان خودرا به باد فنا دادین: گاه برحات مامی خندید= گاه برحالت مامی گیریدجناب امروز بد تر از روزهای طالبان است که با لای مردم بی وضو نماز میخواند ولی شما به بد ترین صورت به بیکاری دعوت نموده به گونه های مختلف هر دم شهید میسازین به امید ازی که یک روز ما بتوانمی به افتخار نام شمارا به زبان خود بیاوریم
پارسا: یکی از کارمندان شبکه های خصوصی کابل

ناشناس گفت...

با عرض سلام به جناب کررررررررررزی
با خواندن زندگینامه شما اصلا نمیدانم چه بنویسم اما حیف ما جوانان و مردم بیچاره افغانستان که مثل شما حاکم داریم واقعا جای خجالت است و اگر شما را روزی از نزدیک ببینم برایتان آفرین میگویم که آفرین به شما که میلیون ها دزد و وطن فروش ها را مثل خودت رهبری میکنی
حیف میرویس بیچاره که تو پدرش استی
انشاالله که بد دعای ما به شما اجابت شود

edriskhan گفت...

تشکر اقای ناشناس از اظهار نظر تان ، البته این نظر شخصی خود تان است

ناشناس گفت...

آفرینت کرزی خوب خدمت میکنی
مردو زن را دسته دسته راهی جنت میکنی

ناشناس گفت...

سلام آقای محترمedriskan شما از این جهت از کرزی طرف داری میکنید چون در دولت پوست خوب بزرگ دارید ریس شورای ولایتی پس شما کرزی را خوب فکر میکنید نظر شخصی شماست مخترم
خیلی این کار بدددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددده
مختتتتتتتتترم

ناشناس گفت...

مرگ به کرزی کل!

ناشناس گفت...

سلام و احترامات به تمام دست اندر کاران سایت:
شما اشخاص هستید که در زمان جنگ در کشور های اروپای با زن و فرزندان تان زندگی خوب و آرام داشتید، اگر در دوران جنگ در افغانستان میبودید چنین توحین به حامد کرزی نمیکردید. شما وطن فروشان یک زره خجالت بکشید با چنین حرفهای بی مورد تان در باره یک رئیس جمهور، درست است که گفته اند آزادی بیان ولی شما اصلاً درک احساس، و معنی آزادی بیان را نمیفهمید، که چین حرف های مزخرف میزنید
لطف نموده یک کم بر تربیه خود بیافزاید