۱۳۸۸ تیر ۲, سه‌شنبه

اندام متناسب یا بیماری روحی

مثل "بکش، خوشگلم کن" در جامعه غرب از معنای ظاهری اش گذشته و موجب بروز بیماریهای روحی روانی شده از جمله آنارکسیا یا کم خوری عصبی - بولیمیا یا پر خوری عصبی و جدیدا هم اعتیاد به ورزش.
بر اساس گزارش موسسه خیریه بیت B-eat افرادی که دچار اعتیاد به ورزش هستند، هر روز چندین ساعت ورزش می کنند و متوجه نیستند که این امر غیر طبیعی است.
ریچل برگس که در حال حاضر مربی بدنسازی است، خودش چندین سال پیش دچار بیماری آنارکسیا بود.
از او پرسیدم ارتباط میان کم خوری عصبی و اعتیاد به ورزش چیست؟
وی پاسخ داد: "افرادی که از هر کدام از این بیماریهای روحی رنج می برند، از اندام خود ناراضی اند."
بر اساس این گزارش، هر باشگاه بدنسازی مسئول تشخیص وجود این بیماری در میان اعضای خودش است و باید به آنها تذکر بدهد و اجازه ندهد که بیش از حد ورزش کنند.
"ریچل برگس می گوید: "بله به عنوان یک مربی ورزش آزاد این وظیفه من است - ولی باشگاه نمی تواند به اعضای خود بگوید: شما زیاد ورزش می کنید - دیگر نیائید."
از عبدالله قوامی، متخصص تغذیه و استاد دانشگاه متروپولیتن در لندن، پرسیدم چه چیزی باعث می شود یک نفر دچار بیماری آنارکسیا، بولیمیا و یا اعتیاد به ورزش بشود؟
او می گوید: "در اروپا و آمریکا خانمها بین سنین ۱۵ تا ۲۵ می خواهند لاغر باشند و فکر می کنند این طوری خوشگلتر می شوند."
آیا چنین افرادی راه علاج دارند؟
آقای قوامی پاسخ می دهد: "بله، می بایست هم به پزشک متخصص تغذیه رجوع کنند و هم به روانشناس - همچنین به خانوادهشان هم اطلاع بدهند. گروه های کمک در هر شهری وجود دارند."
بسیاری از ساکنان شهر لندن روزانه برای رسیدن به محل کار و یا بازگشت به منزل می دوند.
وزارت بهداشت و درمان بریتانیا می گوید که روزانه ۳۰ دقیقه راهپیمایی و رعایت تعادل در مصرف غذا و آشامیدنیها موجب حفظ سلامتی روحی و جسمی است.
همیشه یکجا باشید

هیچ نظری موجود نیست: